Héla: Velg deg ET mål

Når vi forbereder oss til et løp så jobber vi veldig mye med det fysiske: hvordan skal man trene, hvilke intervaller er «best», styrketrening, kosthold osv… Blant mosjonistene tør jeg påstå at det er de færreste som jobber også med det mentale. Mental trening er derimot et veldig viktig verktøy blant toppidrettsutøvere. Mental trening er rett og slett nødvendig for å bli best!

For oss mosjonister er det nok noe å hente der også. Her om dagen leste jeg et tips på bloggen til NoMeatAthlete og det kommer jeg til å huske. Han skriver om hvordan hodet ditt kan ødelegge for et godt løp. Han nevner et typisk eksempel: du starter et løp med et fornuftig gjennomtenkt mål for løpet, det målet har du tenkt mye på i forkant av løpet og du har kanskje planlagt treningen for å nå akkurat det målet. Så kommer adrenalinen og det kjennes lett å løpe de første kilometerne så du bestemmer deg for et nytt og høyere mål underveis i løpet. Etter et par km er du så sliten at du ikke klarer å holde det nye målet og løper saktere, saktere enn ditt opprinnelig mål også. Du ender løpet med å ikke nå noen av målene og kjempe skuffet! Alt på grunn av at hodet ditt leker med deg og du greide ikke å styre tankene!

Les hele innlegget hans om dette for å få tips på hvorfor dette skjer og hvordan du kan unngå dette. Hans råd før et løp er klar: Pick up ONE goal and stick to it!

Har noen av dere tips om effektive mentale teknikker så skriv gjerne om det i kommentarfeltet!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Héla: Velg deg ET mål

  1. Torunn sier:

    Studier viser at hemmeligheten bak de dyktigste marathonløperne er deres evne til å distrahere seg selv underveis i løpet. Med det menes at de er flinke til å observere hva som skjer i omgivelsene de beveger seg i. Med andre ord skal man kaste blikket på de glade menneskene langs traseen, se etter kjente og kjære blant publikum, humre litt av de som sitter bilkø og banner over at de ikke hadde fått med seg at sentrumsløpet var i dag- og bare være i øyeblikket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>