Héla: Konkurransesko til mosjonisten?

I Påsken var jeg i Frankrike og måtte shoppe litt. :-) Jeg hadde lenge tenkt å skaffe meg et par lette løpesko av type konkurransesko og hadde hørt om Adidas Adizero Adios modellen. I Frankrike fant jeg og kjøpte damemodellen, noe jeg tror ikke engang Løplabbet har og jeg må si at jeg ble helt frelst!!!

Skoene er helt fantastiske, jeg får ikke lyst til å løpe med mine gamle sko lenger! Å løpe med Adizero Adios føltes rett og slett som å bli plutselig mye lettere. Og det er ikke bare en følelse, GPS-klokka visste helt tydelig plutselig høyere fart på intervalløktene med en gang jeg byttet til disse skoene.

Fornuften sier at man skal venne seg gradvis til sånne sko og jeg har derfor byttet litt mellom de gamle nye og disse nyeste nye. ;-) Jeg var faktisk overrasket over hvor lett overgangen var spesielt med tanke på at mine vanlige sko har veldig mye overpronasjonsstøtte, det var ikke vondt og det føltes bare deilig med lette sko. Jeg gleder meg virkelig hver gang jeg skal ha mine Adios på, løpeturen blir så mye morsommere (og raskere)!

Jeg anbefaler dere allikevel ikke å skaffe dere sånne sko som mengdetreningssko. De har for lite demping og skaderisikoen er dermed stor for den uvante mosjonisten, men som sko til intervalltrening og konkurranse er de helt konge! Og ikke minst om du vil oppleve hvor fort du egentlig kan løpe!

Løplabbet har skrevet en artikkel om løping med konkurranseko som dere kan lese her, som vanlig gir de mange gode og fornuftige tips.

Jeg vet i hvert fall nå hvilke sko jeg skal ha på til Sentrumsløpet! :-)

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 kommentarer til Héla: Konkurransesko til mosjonisten?

  1. Jeg var faktisk overrasket over hvor lett overgangen var spesielt med tanke på at mine vanlige sko har veldig mye overpronasjonsstøtte

    Pronasjon er egentlig bare et tema om du løper «feil» (les: løper på hælene).

  2. Hela sier:

    Det visste jeg ikke, men det er bra! Da er det egentlig ikke så farlig for meg å løpe med konkurransesko selv med overpronasjon så lenge jeg løper på forfoten?
    Det var uansett mye bedre og lettere å løpe på forfoten! Har veldig lite lyst til å ta på meg de andre skoene om dagen…

  3. Löplabbet har forøvrig sluttet å klassifisere sko etter pronasjonsstøtte, men utelukkende etter stabilitet: http://www.loplabbet.no/joggeskoens-dod

  4. Héla sier:

    Interessant lesing. Det stemmer faktisk at man kjenner at fotbuen brukes faktisk til noe når man løper på forfoten. Det hele føles rett og slett mye mer naturlig ut og mindre potetsekkaktig!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>